Project peuterschool in Haranglab, Roemenië

Juli 2011
Het gaat goed met de peuters. Elke schooldag wordt begonnen met een wasbeurt, schone kleding, een boterham en melk. De peuters leren liedjes zingen, Roemeense gedichtjes en tellen, over naschoolse opvang wordt nagedacht.

Stichting Sjoerd heeft in de afgelopen periode bijgedragen aan schoolbenodigdheden en boekjes voor de peuters. De samenwerking met Stichting Annovyn is inmiddels beëindigd in de wetenschap dat er goed voor de peuters wordt gezorgd.

Adriana

Louisa

December 2010
Het peuterklasje breidt zich uit, er zijn nu al 14 peuters die naar school gaan! Dankzij uw steun krijgen kinderen een eerlijke kans om onderwijs te volgen. Dat zij er blij mee zijn is zichtbaar op de foto! La multi ani, een gelukkig nieuwjaar!

Pre-school voor Roma kinderen!
Stichting Sjoerd gaat als eerste project de pre-school (peuterschool) helpen voor Roma kinderen in Haranglab, Roemeniƫ. Het is belangrijk dat dit klasje gesteund wordt in verband met achterstand en discriminatie van deze kinderen. Wanneer zij dit niet zouden kunnen volgen zijn er er direct problemen bij aanvang van de basisschool. Deze achterstand wordt ook niet meer ingelopen door de woon- en leefomstandigheden van de Roma.

De kinderen zijn niet bekend met structuur op school, dagelijkse hygiëne, onbekend met boekjes en spreken de Roemeense taal niet naar behoren. De armoede is groot in Haranglab en een bijzondere school zoals deze pre-school wordt financieel niet gesteund door de regering.

Door met bovengenoemde punten bekend te raken op de pre-school gaat de start en vervolg op de basisschool beter, waardoor de Roma kinderen meer kansen en mogelijkheden krijgen in hun leven zoals Stichting Sjoerd dat ook beoogt.

Dorina met de kleuters en in de klas.

Adriana

Marius